Legetime mobil-app

Hva er Legetime-appen og hvor  finner jeg den?

Med appen Legetime, er det enkelt å bestille time rett fra mobilen.
Tjenesten er kostnadsfri og kan lastes ned fra App Store og Google Play.

Før du bruker appen første gang, må du registrere deg som bruker på denne nettsiden og lage et passord.

Hvordan opprette en bruker?/Hvordan få et passord?

Før du bruker appen første gang, må du registrere deg som bruker på denne nettsiden og opprette et passord.

Jeg får en feilmelding når jeg prøver å logge på appen, men jeg logger inn på nettsiden uten problemer.

Sjekk hvilken versjon mobilen din bruker. Appen støtter Android 2.4. og nyere.

Når kommer appen på Windows Phone?

Foreløpig har vi ingen planer om å levere Legetime-appen på Windows Phone. Vi har derimot jobbet med en mobilvisning til https://www.besoklegen.no, slik at alle tjenester er lett tilgjengelige fra alle enheter og skjermstørrelser. Har du prøvd https://www.besoklegen.no fra mobilen?
Gi oss gjerne tilbakemelding.

Hvorfor ser jeg ikke legekontoret mitt i listen?

Det er ikke alle legekontorer som har installert støtte for Legetime-appen.  Kun legekontor som støtter Legetime-appen vises i listen.

Legekontoret er offline

Selv om legekontoret har installert støtte for Legetime-appen og vises i listen, kan det hende at systemet er midlertidig nede hos legekontoret. Dette kan være på grunn av vedlikehold, eller fordi legekontoret ønsket å holde stengt under ferie. Appen viser dessverre ikke dette godt nok, men du kan se dette via besøklegen.no.

Hvorfor ser jeg ikke legen min i listen?

Legen har valgt å ikke tilby nettbasert timebestilling.

Jeg ser legen min i listen, men ingen timer blir funnet/Det er flere timer tilgjengelige på nett enn på appen

Appen viser timer for de to neste ukene. Hvis du ikke ser legen din i listen, så har ikke legen ledige timer i de to kommende ukene.  Appen er opprinnelig utviklet for pasienter som ønsker en time så snart som mulig (innenfor de neste 15 dagene). Hvis du bruker nettsiden for å bestille time, kan du bla gjennom de kommende tre måneder.

Hva gjør jeg når jeg har glemt passordet mitt?

Bruk nettsiden for å be om et nytt passord. Følg instruksjoner her.

Hvordan kan jeg kansellere en time?

På Android gjør du dette ved å velge Mine timer  (Trykk på ikonet Kalender). Deretter velger du timen du ønsker å avbestille og trykker på ikonet Søppelkasse. Avbestilling av time må skje innen 24 timer før den oppsatte timen. Du få beskjed hvis timen ikke lenger kan avbestilles.

Legekontoret kan velge å ikke tilby avbestilling fra appen.

På iOS velger du Mine avtaler og  sveiper fingeren til venstre. Knappen Kanseller vises. Dette er en standardfunksjon for mange iOS mail- eller SMS-apper.

Hvordan kan jeg se mine kommende timer?

Velg Kalender.

Kan jeg gjøre noe mer enn å bestille timer?

På Legetime-appen kan du bestille timer, avbestille timer og se kommende timer.
Bruk nettsiden for å få tilgang til flere tjenester, som å lese sikre beskjeder fra legekontoret. Du finner nettsiden her.

Er det sikkert å bruke appen?

Ja. Sikkerheten er godt ivaretatt. Den er i henhold til Norm for informasjonssikkerhet helse- og omsorgstjenesten (Normen). For å tilby god brukervennlighet, har vi valgt at personnummeret du taster inn på startskjermen på appen huskes på mobilen, slik at du slipper å taste inn dette hver gang. Dette kan du deaktivere ved å fjerne haken for Husk meg på innloggingskjermen. Logg ut-funksjonen fjerner innloggingsopplysninger. Vi anbefaler deg å benytte telefonlås som slår seg automatisk på når telefonen ligger ubrukt i noen minutter, slik at dataene du samler på mobilen ikke kan misbrukes hvis telefonen blir stjålet.

Er det en grunn til at jeg ikke får SMS-kode (2-stegs verifisering)  i appen, men bare på nettsiden? Er ikke det en svakhet sikkerhetsmessig? 

Med Legetime-appen kan du kun bestille eller avbestille timer. Du kan ikke skrive eller lese medisinske opplysninger.  Derfor har appen lavere sikkerhetskrav enn selvbetjenningsidene på besøklegen.no. På besøklegen.no kan du skrive tilleggsopplysninger ved bestilling – dette kan for eksempel være sensitiv informasjon, bestilling av faste medisiner og skrive/lese sikre beskjeder til/fra legekontoret.

Skal Legetime-appen være tilgjengelig på Windows Phone?

Vi har planlagt bedre mobiltilpassede nettsider, slik at alle tjenester kan brukes på alle enheter.

Jeg kan logge inn, velge legekontor og ser at det finnes ledige timer. Når jeg har valgt en time får jeg svaret: Det har oppstått en feil (jeg bruker Android)

Ring legekontoret for å bestille en time.

Denne feilen oppstår fordi ingen lege på legekontoret har gitt deg tilgang til å bestille timer fra nettet hos dem. Hvis du bruker besøklegen.no istedenfor appen, ser du at også menyen Timebestilling ikke vises. Det er ulike årsaker til dette:

  • Legekontoret kan stenge nettbasert timebestilling for enkelte pasienter. For eksempel hvis legen mener pasienten må ringe legekontoret, slik at medhjelperen kan finne et hensiktsmessige tidspunkt for en konsultasjon egnet til pasienten.
  • Legekontoret har nettopp begynte å bruke det nettbaserte bestillingssystemet og fastlegen din har ikke aktivert denne tjenesten enda.
  • Fastlegen din er ikke tilstede og ingen vikar er satt opp i det nettbaserte systemet.